Cashflow management in de uitzend- en detacheringsbranche

Alle ondernemers en CFO’s in de uitzend- en detacheringsbranche ervaren dat het financiële model in hun branche werkkapitaal intensief is. De arbeid wordt wekelijks/ maandelijks direct na ‘levering’ uitbetaald. Daarna volgt (direct) de facturatie en gaat de teller van de betaaltermijn lopen. In de praktijk, er zijn natuurlijk uitzonderingen, is de gemiddelde betaaltermijn 35 dagen.

Het is dus van groot belang om de processen van facturatie tot aan het betaalmoment optimaal in te richten. Daarmee beschikt de onderneming over meer werkkapitaal om in nieuwe projecten te investeren, met minder kredietrisico en een verlaging van de administratieve werkdruk.

Wij hebben één van de grootste spelers uit deze branche, die gebruik maakt van ons platform, gevraagd om de resultaten en effecten vanuit hun optiek weer te geven.

Deze klant is internationaal actief en heeft na een uitgebreide marktinventarisatie in 2017 voor het platform van Togather gekozen. Inmiddels zijn er meerdere landen aangesloten en zullen er stapsgewijs landen aan worden toegevoegd.

Na de implementatie van ons platform in 2017 bij één van de werkmaatschappijen zijn meerdere zusterkantoren aangesloten op het platform van Togather. DUBBEL ZINNIG?

Tijdens een online meeting met de teams van deze werkmaatschappijen hebben zij hun feedback met ons gedeeld:

‘Wij kunnen ons werk efficiënter doen omdat wij minder handmatige activiteiten hoeven uitvoeren. Hierdoor hebben wij de groei in de klantenportefeuille, zonder groei in ons team kunnen opvangen.’

Doordat we ons nu meer kunnen focussen op de ‘probleem’ gevallen, hebben we de afschrijving op niet betalende klanten (Bad Debt) kunnen verlagen.’

‘Het aantal posten die in de 0-30 dagen vervallen terechtkomen is enorm gedaald door de automatisering. Daardoor kunnen wij ons focussen op de oudere posten die de grootste invloed hebben op de gemiddelde betaaltermijn.’

‘De gemiddelde betaaltermijn is gedaald met 10 dagen.’ Note: Dit speelde bij de organisatie die sinds 2021 met ons systeem werkt.

‘De gemiddelde betaaltermijn is het afgelopen jaar met 2 dagen gedaald, terwijl wij al sinds 2018 gebruik maken van het platform. Het platform blijft effect opleveren op het betaalgedrag van onze klanten’.

‘Het effect van COVID-19 op het gebied van thuiswerken heeft ons niet geraakt, wij konden met het team heel makkelijk omschakelen. Daarnaast levert het platform ons beter inzicht in de taken en activiteiten op die moeten worden uitgevoerd. Hierdoor zijn we beter in staat  het werk te verdelen Zelfs in geval van vakantie en ziekte, kunnen we de taken herverdelen.’

‘Door het geautomatiseerd versturen van rekeningoverzichten en herinneringen en direct beschikbaar hebben van kopie facturen besparen we duizenden euro’s/ponden per maand aan print en portokosten.’

‘De communicatie met onze klanten kan in verschillende talen, afhankelijk van de wensen van de klant.’ Note: In één van de landen waar deze klant actief is worden meerdere talen gesproken.

‘Wij kunnen nu eenvoudig klanten extra tijd geven als zij een betalingsregeling willen afspreken of als er sprake is van een dispuut. Dit kunnen we vastleggen in het systeem.’

‘Alle rapportages die er zijn kunnen op het scherm direct worden ingezien of via PDF, CSV of Excel formaat worden gedownload. Zo kan ik mijn analyses makkelijk zelf doen en heb ik beter inzicht op de uitvoering en resultaten’.  

‘Als er een issue is met het systeem worden deze binnen 24 uur opgelost.’

Veel ondernemingen in deze branche maken gebruik van factoring om hun werkkapitaal positie te versterken. Met alleen financiering van het debiteurensaldo is de onderneming er nog niet. Door efficiency en inzicht te verbeteren wordt het beheer geoptimaliseerd en kosten verder bespaard. Immers gelden die sneller worden betaald, leveren ook minder financieringskosten voor de ondernemer op. Wil jij als partner weten hoe wij jouw klanten kunnen helpen bij het versterken van hun werkkapitaal én verbeteren van hun cashmanagement processen? Neem dan contact op met Frank Reijn via frank.reijn@togatherfinance.nl.

Togather Finance corona crisis
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
[15]
[15]
[vgoAlias]
[vgoAlias]
[id^="_form"]
[id^="_form"]
[id$="_submit"]
[id$="_submit"]
[^;]
[^;]
['on' + event]
['on' + event]
[?&]
[?&]
[^&#]
[^&#]
[(d+)]
[(d+)]
[i]
[i]
[results[1]]
[results[1]]
[elem.name]
[elem.name]
[+_a-z0-9-'&=]
[+_a-z0-9-'&=]
[+_a-z0-9-']
[+_a-z0-9-']
[a-z0-9-]
[a-z0-9-]
[a-z]
[a-z]
[el.name]
[el.name]