Dit dus nooit doen met een factuur die je aan de klant stuurt…

Het is onze dagelijkse opgave om ondernemers en bedrijven sneller te laten groeien door een grote zorg van hen over te nemen. We houden ons bezig met debiteurenbeheer. En dan vooral met het wegnemen van de onvoorspelbaarheid van die debiteuren.  Dat kunnen we goed, al zeggen we het zelf. We begrijpen de belangen van het MKB. Wij zijn immers zelf ook elke dag ondernemend bezig. Het zit in onze genen.

We kijken – net als ondernemende ondernemers – per definitie vooruit. We hebben grenzeloze ambitie. En, we willen excelleren. In alles wat we doen.

In dit kader spreken we regelmatig met bedrijven die een structurele en strategische oplossing zoeken voor het gedoe rondom hun debiteurenbeheer. Een optie die we dan bespreken is factoring. Of anders gezegd: Handsfree Finance.

Tijdens zo’n gesprek hebben we het ook altijd over de soms zeer verrassende smoezen die debiteuren hebben om een factuur (nog) niet te betalen.  Zo spraken wij kort geleden een ondernemer van een middelgrote organisatie in het MKB. Een ambitieuze veertiger. In de bijna 10 jaar van zijn bestaan was hij gegroeid naar 30 FTE en met zijn handel was hij ook al de grens over gegaan.

Complimenten dus.

Maar ja… die openstaande facturen, hè.

Betalingsvertraging verdisconteren?

“Je kunt alles afspreken met klanten, bijvoorbeeld over een betalingstermijn van 30 dagen, maar op de een of andere manier slagen veel bedrijven er niet in om daadwerkelijk binnen die afgesproken termijn te betalen,” zo vertelde hij ons.

“Er is altijd wat. Ik heb daarom wel eens gedacht: misschien moeten wij onze tarieven met een paar procentpunt verhogen om daarmee de betalingsvertraging te verdisconteren. Maar dat zet voor mij geen zoden aan de dijk. We hebben best veel concurrentie in de markt. We kijken allemaal heel goed naar elkaars prijzen. De uitdaging zit hem dus in iets anders: ik heb heel simpel cashflow nodig om sneller te kunnen groeien. Ik heb letterlijk behoefte aan een stevig banksaldo. Elke niet-op-tijd-betalende klant belemmert mijn groei!”

“En, ik ben de smoezen zat,” zo vervolgt deze ambitieuze MKB’er.

Tevreden klant maar…

“Kort geleden zat ik bij een telefoongesprek dat onze fantastische medewerkster van de afdeling debiteurenbeheer met de klant voerde,” zo vervolgt de ondernemer. “Ik kon meeluisteren. En, ik viel van mijn stoel. De klant – die overigens zeer tevreden was over hetgeen wij hadden geleverd – ergerde zich aan het grote en agressieve lettertype van het bedrag op onze facturen!”

Ook wij waren hier even stil van.

De smoezen over de hond die de factuur heeft opgegeten tot aan de mededeling dat de boekhoudster een paar dagen niet aanwezig is omdat haar parkietje is overleden, kenden we al wel. Maar dit argument om ‘niet te hoeven betalen’ hadden we ook nog nooit gehoord.

Dé tip voor het MKB

Nou ja, misschien is dit dan dé tip uit dit blog. Controleer eens wat het effect is van de grootte van het lettertype dat je gebruikt in de huisstijl op de door jou verstuurde nota’s.

Maar eigenlijk is een andere vraag veel belangrijker: vind je het waard om bezig te zijn met dit nodeloze gedoe, dat alleen maar onnodig veel energie kost?

Vind je het niet veel essentiëler om een slimme strategie te hebben op het verkrijgen van directe cash.  

Wij vermoeden het laatste. Immers, je wilt excelleren en accelereren. Het enige dat je ten aanzien van de financiën wilt, is een structurele oplossing voor het gedoe rondom debiteurenbeheer. Dat is nu jouw prioriteit geworden. Je wilt de onvoorspelbaarheid beheersen. Als het kan op basis van een goed geautomatiseerd systeem van debiteurenbeheer.

Zullen we sparren?

Vanzelfsprekend wil jij ook af van de onvoorspelbaarheid van jouw debiteuren. Heb je zin en tijd om hier een keer met ons over te sparren?  We nodigen je van harte uit!

We Accelerate Your Business

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email