Dynamic discounting

Hoe dynamic discounting kan worden ingezet: 2 voorbeelden

Wij kennen waarschijnlijk al de ‘35% weggooien is zonde korting-sticker’ als dynamic discounting in de winkels van Albert Heijn. In de ochtend worden producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen voorzien van deze sticker, zodat deze met korting diezelfde dag nog kunnen worden verkocht.

Albert Heijn in Zandvoort is onlangs begonnen met dynamisch afprijzen: bij de betreffende producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst waarop 2 prijzen te zien zijn: de reguliere prijs en de afprijzingsprijs bij een specifieke houdbaarheidsdatum.

ah dynamic discounting

AH heeft hiervoor een algoritme ontwikkeld dat kijkt naar de locatie van de winkel, de huidige bonusaanbiedingen, de weersomstandigheden, de historische verkoopgegevens en de aanwezige voorraad in de winkel.

Aan de hand van dit algoritme wordt automatisch de korting berekend (dynamic discounting).

Een ander voorbeeld waarom dynamic discounting voordelig kan zijn voor bedrijven is als volgt:

Als een bedrijf een korting van 2 procent ontvangt voor een vroege betaling van een factuur (bijvoorbeeld als hij na 10 dagen een 30-dagen-netto factuur betaalt). Dan wordt in plaats van rente op de contanten van een rekening te verdienen het geld 20 dagen ‘geïnvesteerd’ om een rendement van 2 procent te behalen. Dit komt overeen met een jaarlijks rendement op kapitaal van meer dan 36 procent!
Hoewel de vervroegde betaling van de factuur zou leiden tot een verlaging van de rente op contant geld, weegt het rendement van de vervroegde betaling ruimschoots op tegen het verlies van deze rente. Deze vroege betaling kan ook zeer waardevol zijn voor de leverancier die de cashflow meer waardeert dan de hoge marges.

Dit alles kun je gemakkelijk realiseren door gebruik te maken van de dienstverlening van Togather.

Bronnen: Voedselcentrum en AH