Het domino effect in het MKB bedrijf

Van 2022 is al bijna de eerste maand voorbij. Hopelijk heb je eind 2021 nog kunnen genieten van enkele fijne dagen met familie en vrienden.

Overal zien we berichten verschijnen waarin wordt geschreven: “De pandemie is nog onder ons en hiermee omgaan, is een nieuwe manier van leven waarop wij ons moeten instellen”. Dit geldt voor ieder individu, maar heeft ook invloed op hoe er zaken wordt gedaan tussen bedrijven. Uit onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat de trend is om meer lokale toeleveranciers te contracteren om de afhankelijkheid te beperken. Welke voorraad houden we aan en hoe gaan we om met de personeelsbezetting? Bedrijven heroverwegen welk organisatiemodel past beter bij omgaan met onderwerpen als volatiliteit en schaalbaarheid.

Deze onzekerheid, over hoe patronen zich ontwikkelen, verandert ook gedragselementen, zoals hoe ga ik om met mijn werkkapitaal, welke reserve moet ik aanhouden en in geval van urgentie welke prioriteiten worden gegeven aan hun uitgaven.  

MKB-bedrijven hebben vaak niet de middelen om de omvang van hun personeel, voorraad en liquiditeit mee te laten bewegen met deze ontwikkelingen.  

Wanneer een MKB-bedrijf wordt geconfronteerd dat zijn klanten of enkele grotere klanten worden geraakt door een uitval van vraag, zal deze niet alleen minder gaan afnemen, maar ook geneigd zijn om zijn betalingen anders te prioriteren of moet besluiten deze uit te stellen. Dit heeft een onmiddellijk effect op de cashflow van dit MKB-bedrijf en op hun vermogen om hun personeel en leveranciers op tijd te betalen. We zien vaak dat deze hele keten uit MKB bedrijven bestaat.

Dit domino-effect is ernstig en leidt, óók bij een winstgevend bedrijf, tot financiële instabiliteit bij het MKB bedrijf. Het MKB heeft oplossingen nodig van professionele spelers in de markt om deze uitdagingen en risico’s het hoofd te bieden en ervoor te zorgen dat ze op een gecontroleerde en veilige manier zaken doen, ook in tijden van laagconjunctuur.

Financiële adviseurs spelen een sleutelrol bij het uitleggen en concretiseren van deze uitdagingen en het begeleiden van ondernemers naar de best passende oplossing op basis van de specifieke MKB-situatie. Niet alleen voor vandaag, maar juist voor de lange termijn. Oók voor dit jaar hebben MKB ondernemers ambities gesteld; meer klanten werven, nieuwe producten ontwikkelen, nieuwe markten aanboren. Dat vergt focus van de ondernemer op deze terreinen. In de praktijk zien we nog te vaak dat ondernemers teveel worden afgeleid door financiële beperkingen en groeiende administratieve beslommeringen.   

Als financieel adviseur van MKB ondernemers ligt er een waardevolle taak om deze ondernemers hierin te begeleiden. Blijvend betrokken zijn bij deze ondernemers en hen begeleiden tijdens deze (hobbelige) reis.

Vanuit Togather Finance bieden wij ondernemers een flexibele werkkapitaal oplossing die meebeweegt met de ontwikkelingen bij de klanten én hen de tools geeft om zicht te houden op het betaalgedrag van hun klanten, zonder dat zij hier zelf uitvoering aan hoeven te geven.

Wil je weten wat wij samen kunnen betekenen voor jouw klant en een aantrekkelijk voorstel doen, neem contact met Eva, Frank, Nicole, Tjalle of mij op dan bespreken we graag de mogelijkheden met je.

Rob Retèl

Managing Director   

Domino effect
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
[15]
[15]
[vgoAlias]
[vgoAlias]
[id^="_form"]
[id^="_form"]
[id$="_submit"]
[id$="_submit"]
[^;]
[^;]
['on' + event]
['on' + event]
[?&]
[?&]
[^&#]
[^&#]
[(d+)]
[(d+)]
[i]
[i]
[results[1]]
[results[1]]
[elem.name]
[elem.name]
[+_a-z0-9-'&=]
[+_a-z0-9-'&=]
[+_a-z0-9-']
[+_a-z0-9-']
[a-z0-9-]
[a-z0-9-]
[a-z]
[a-z]
[el.name]
[el.name]