Hoe weet je of jouw (toekomstige) klant financieel betrouwbaar is?

Unieke en uitputtende toets kredietwaardigheid voor het MKB

Als er één ding is dat de coronacrisis aan de oppervlakte heeft gebracht, dan is het de urgentie om je (toekomstige ) klant méér dan ooit (!) te kennen.

Je bent immers ondernemer. Je hebt ambitie. Zakendoen is je lust en je leven. Het is je passie. Het uitkomen van ondernemersdromen ligt binnen handbereik. En, als dat even niet lukt, dan zorg je dat het wél lukt. Klanten werven en klanten bedienen is voor jou het dagelijkse én logische credo.

Tegelijkertijd snap je goed dat het essentieel is om te weten met wie je zaken doet. Dus, dat de (potentiële) klant financieel betrouwbaar is en dat deze de gemaakte afspraken onvoorwaardelijk nakomt. Lees: dat ze door jou gestuurde facturen op tijd betalen.  Het liefst wil je een betrouwbare én doorlopende krediettoets.

Daarmee zijn we bij de kernvraag van dit blog aanbeland: hóe weet je of de prospect of klant betrouwbaar is? Zeker weten dat jij nieuwsgierig bent naar de kredietwaardigheid van je klanten. Toch?

Hoe je daar achter komt?

Wel, elke ondernemer heeft wel eens op het internet zitten speuren naar achtergrondinformatie over die lead die ineens binnenkwam of die aanvraag die de binnendienst noteerde. Gelukkig kun je op Google veel achterhalen. Ook de Kamer van Koophandel denkt – wat dat betreft – prima mee met ondernemend Nederland en heeft beslist nuttige adviezen en eye-openers.

Conclusie: het is verstandig om overal je licht op te steken en je te laten inspireren. Immers, je ondernemersdromen mogen géén bedrog worden. Of als we in dit blog dan toch nog maar even een ‘dooddoener’ mogen gebruiken: regeren is vooruitzien.

Zo simpel is het.

Echter, het is bij dergelijke bronnen wel een kwestie van pro-actief handelen. Dat kost tijd.

Bondgenoten

Hoe mooi is het dan ook dat er eigenlijk nog veel meer bondgenoten zijn die jou – als ondernemer – daadwerkelijk ondersteunen in de zoektocht naar de antwoorden op al die belangrijke vragen rondom de kredietcheck. En die jou vooral tijdwinst opleveren. Een bondgenoot die misschien nog wel véél verder gaat dan de informatie louter in een zoekmachine als Google. Sterker nog: die deze zoektocht jou uit handen neemt.

Die bondgenoot bestaat. Op basis van techniek!

Er is een inspirerend stappenplan op weg naar een duurzame en fijne klant-leverancier relatie waarbij de financiële risico’s zo klein mogelijk zijn gemaakt. Of zelfs soms helemaal zijn geëlimineerd.

Kortom, van selectie tot relatiebeheer: ondernemersdromen kunnen uitkomen!

Voor jouw gemak hebben we hier alvast de stappen op een rijtje gezet:

  1. Bepaal de voor jou relevante sector en markten;
  2. Segmenteer de winners binnen deze sector en markten;
  3. Doe een toets op kredietwaardigheid onder die winners;
  4. Stel goed je eigen voorwaarden op;
  5. Heb en houd inzicht in de ontwikkelingen van jouw klant;
  6. Breng jouw communicatie met de klant naar het hoogste niveau;
  7. Zet je omzet direct om in liquiditeit. De binnengekomen euro’s zijn jouw groei-accelerator;
  8. Spreid je klantenrisico;
  9. Optimaliseer (en bewaak!) je relatiebeheer.

We lichten er één stap uit.

Bijvoorbeeld stap 3; het toetsen van de kredietwaardigheid van potentiële klanten in de markt.

Technologie denkt vooruit

Togather Finance heeft een prachtig data-platform gebouwd waarbinnen we alle benodigde informatie hebben geclusterd. Deze database is altijd up-to-date (daar zorgt Togather Finance dagelijks voor!) waardoor elke ondernemer op basis van alle informatie flink wat meer zekerheid creëert. Je weet eindelijk wie jouw potentiële klant wérkelijk is. Je weet hoe zijn betaalgedrag is en of er specifieke ‘meldingen’ zijn over deze klant waardoor je een verder onderzoek kunt doen of zelfs kunt besluiten om deze klant maar niet te leveren.

Hét grote verschil met de eerder genoemde zoekmachine van Google of de database van de KVK is helder: in deze database hoef je er niet zelf achteraan. Dit platform is gebouwd voor de ondernemer die zijn tijd en energie wil stoppen in zijn passie. De technologie biedt de oplossing voor de ondernemer om met zijn bedrijf The Next Step te maken.

Inzicht in kredietwaardigheid

Deze ultieme kredietcheck maakt het de dromen najagende ondernemer per definitie veel makkelijker keuzes te maken bij nieuwe leads. Overigens geldt dit alles vanzelfsprekend ook bij bestaande klanten. Immers, bij een bestaande klant kunnen omstandigheden veranderen waardoor zijn (betaal)gedrag zich ook wijzigt. In zéér overzichtelijke dashboards ziet de ondernemer in één oogopslag wat de actuele situatie is. Inzicht in de kredietwaardigheid van klanten en prospects is geen enkel probleem meer.

Elke vraag heeft een antwoord!

Is dit iets voor jou?

Wij zijn ervan overtuigd dat het antwoord op deze vraag ‘JA’ is.

Want, ook jij vindt het belangrijk dat je weet met wie je zaken doet. En je weet ook waarom die kennis belangrijk is. Juist ja! Iets met die ondernemersdromen, waar we het eerder in dit blog over hadden.

Neem daarom snel contact met ons op en check of je in aanmerking komt voor het aanhaken bij dit unieke data-platform van Togather Finance.

Krediettoets
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email