Wat zijn de Corona-uitdagingen van gezonde en florerende bedrijven in het MKB?

U bent ondernemer in het MKB, u hebt een florerend bedrijf maar u vraagt zich nu toch af: ‘Waar zijn we met z’n allen in beland?’  

Uiteraard hebben we het hier over de crisis rondom het coronavirus. Ook financieel sterke bedrijven worstelen met deze vraag. De vooruitzichten voor de komende weken zijn niet best. Niemand weet hoe lang deze situatie gaat duren!

Het is de reden van dit blog: in het kader van een landelijke inventaris, willen we weten wat op dit moment voor u de grootste vraagstukken en/of uitdagingen zijn ten aanzien van uw ondernemerschap en het florerend houden van uw bedrijf.

En, hoe kunnen we praktisch de helpende hand bieden?

Effectief debiteurenbeheer?

Zo spraken we afgelopen week een bevlogen ondernemer uit de Randstad, die merkt dat zijn doorgaans effectieve debiteurenbeheer door de crisis flink onder druk staat. Niet alleen omdat de eigen medewerkers grotendeels thuiswerken en ook zij prioriteiten moeten stellen in wat ze dagelijks wel en niet kunnen doen (ze moeten nu immers ook thuisonderwijs voor hun eigen kroost organiseren!), maar… ook omdat de contactpersonen bij de debiteuren / klanten niet optimaal bereikbaar zijn.

U begrijpt wat we bedoelen: het is lastig als je achter de betaling van een openstaande factuur aan moet jagen terwijl de contactpersoon – door de coronacrisis – niet bereikbaar of beschikbaar is.

De bottomline: hoe houdt u goed in de gaten hoe het betaalgedrag van klanten zich ontwikkelt? Hebt u het juiste overzicht? Maakt u gebruik van real time data om sneller en dus gerichter te kunnen reageren waardoor uw cashflow op orde blijft, zelfs in deze onzekere tijden?

Plotselinge vooruitbetaling?

We hoorden ook het volgende verhaal: een groothandel die plots wordt geconfronteerd met andere levervoorwaarden van een leverancier. Die leverancier wil vooruitbetaling. Maar dat is best lastig voor de genoemde groothandel om dat te financieren want deze groothandel wacht – aan de andere kant – nog op betalingen van de eigen klanten. Dit bedrijf zit nu dus behoorlijk in een spagaat. Ondanks dat de organisatie gezond en florerend is – zelfs nu! – is er wel een andere behoefte aan snelle cashflow ontstaan om de business onverminderd te kunnen laten doorgaan.

In gesprek

Enfin, het zijn nog maar twee voorbeelden van de vele ondernemers in het MKB, die we in de afgelopen dagen en weken spraken. Wij zijn ervan overtuigd dat veel bedrijven zich in de strekking van deze twee praktijkvoorbeelden herkennen. We ontvingen op dat thema namelijk al ongekend veel reacties.

Maar we willen nu ook met u in gesprek.

Zullen we meteen een afspraak maken om even te bellen?

Onze eerste vraag is dan simpel: hoe houdt u zicht op uw betalingsverkeer? Hoe weet u wat er met uw klanten aan de hand is? Welke verrassende of nieuwe knelpunten, problemen en uitdagingen zijn voor u ontstaan door de coronacrisis?

Waarom we dit allemaal van u willen weten….? 

Wel, we zijn op volle kracht bezig een goede uitgebreide landelijke inventaris te maken van al deze (nieuwe en vreemde) uitdagingen waar we met z’n allen plotseling voor staan. Op dit moment voelen we namelijk meer dan ooit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid: waar mogelijk en waar het kan willen wij u als ondernemer bijstaan!

Kortom… We komen graag in contact met u! sales@togatherfinance.nl of 020 – 770 35 25

Togather Finance corona crisis
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email