Weet met wie je zaken doet – Infographic

In deze infographic vertellen wij jou hoe je van selectie tot relatiebeheer de optimale customer journey doorloopt. Deze stappen doorloop je samen met jouw debiteuren. Er zit namelijk meer achter ondernemen, het is een proces die je steeds opnieuw ingaat. Dit proces van klantselectie tot relatiebeheer hebben wij weergegeven in 9 stappen.

De eerste fase

Als eerste ga je klanten verwerven, dat gebeurt door segmentatie van de door jou gekozen markt. Het is goed om een stap terug te nemen en opnieuw te bepalen welke sectoren voor jouw bedrijf relevant zijn. Bekijk opnieuw de markt en ga deze segmenteren op relevantie en succesmogelijkheden. Wie zijn nu de ‘winners’ binnen de gekozen markt? Op het moment dat dit concreet is, komt fase twee aan bod.

Krediettoets

Voordat je aan de slag gaat met een potentiële klant, wil je weten hoe het staat met de kredietwaardigheid van die klant. Door middel van een krediettoets worden verschillende onderdelen van het bedrijf gecheckt. Hieronder vallen de solvabiliteit van het bedrijf, de liquiditeit, de omzet en winst. Als de potentiële klant kredietwaardig genoeg is, heb je meer zekerheid dat jouw facturen worden betaald. Tegenwoordig staat 37% van de uitgestuurde facturen langer dan 31 dagen open en 7% staat zelfs langer uit dan 60 dagen. Dit risico is te voorkomen door het uitvoeren van een krediettoets.

Aan de hand van de kredietwaardigheid van het bedrijf stel je voorwaarden vast waaronder jullie een samenwerking aangaan. In de voorwaarden zijn de betalingstermijnen en juridische stukken te vinden.

Inzicht

Inzicht hebben en houden in de financiële status van jouw klant is van belang om daarop in te kunnen spelen. Wees alert als bijvoorbeeld een gemiddeld betalingstermijn oploopt. Door dit tijdig te weten kan je in gesprek gaan met jouw klant. Communiceer over de ontwikkelingen om eventuele aanpassingen rondom de voorwaarden te maken en risico’s te verlagen.

Betalingstermijnen

Zoals net aangegeven, kunnen betalingstermijnen oplopen tot 60 dagen of langer, terwijl je liever direct de omzet binnen wilt hebben. Toch krijg je te maken met de betalingstermijn van je klant. Mocht de klant niet betalen, komt de relatie onder druk te staan. Deze twee aspecten van ondernemen wil je liever vermijden en de baas blijven over jouw eigen portemonnee.

Debiteurenspreiding

Hoe meer klanten je hebt, hoe meer je risico verspreid wordt. Houd inzichtelijk welke klant voor hoeveel omzet zorgt en speel hierop in. Wees niet afhankelijk van één of enkele klanten, maar zorg voor spreiding. Ga opzoek naar meerdere klanten om die spreiding te realiseren.

Klantrelatie

Houd facturatie en klantrelatie gescheiden. Richt je als ondernemer op het persoonlijke contact met jouw klant en werk aan jullie relatie. Houd de facturatie daar los van, zodat het geen negatieve invloed kan hebben op de relatie.

Infographic Togather kan jou helpen bij deze 9 stappen. Ontdek de mogelijkheden.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
[15]
[15]
[vgoAlias]
[vgoAlias]
[id^="_form"]
[id^="_form"]
[id$="_submit"]
[id$="_submit"]
[^;]
[^;]
['on' + event]
['on' + event]
[?&]
[?&]
[^&#]
[^&#]
[(d+)]
[(d+)]
[i]
[i]
[results[1]]
[results[1]]
[elem.name]
[elem.name]
[+_a-z0-9-'&=]
[+_a-z0-9-'&=]
[+_a-z0-9-']
[+_a-z0-9-']
[a-z0-9-]
[a-z0-9-]
[a-z]
[a-z]
[el.name]
[el.name]